Game voor behandeling van psychose

Aanvrager: Dr. Saskia Palmen, dr. Floor Scheepers en dr. Maretha de Jonge

Wie heeft er niet af en toe behoefte aan ontspanning of beter focussen van aandacht? Voor mensen met psychische problemen is dit extra moeilijk en extra belangrijk. Games kunnen onderdeel zijn van een medische behandeling. Onderzoekers van het UMC Utrecht Hersencentrum onderzoeken met de game ‘Daydream’ of het een goed trainingsinstrument voor volwassenen met een psychotische stoornis. Om de game voor alle patiënten beschikbaar te stellen, is onderzoek naar de effecten van het trainingsinstrument nodig.

Steunt u dit innovatieve onderzoek?

Project gerealiseerd dreamsofdanu.jpg

Meer informatie

Gerealiseerd in 2015

De game 'Daydream'

Computergame 'Daydream' is ontwikkeld door Dreams of DanuDe game werkt met biofeedback, dat wil zeggen dat spelers het spel niet met een muis, maar met hun hersenen spelen. Een headset leest hersenactiviteit af. Naarmate je beter concentreert of ontspant, zie je de wereld op het scherm voor je ogen veranderen. Sneeuw verdwijnt, de zon gaat schijnen en vogels fluiten. Op een speelse manier traint de patiënt zijn aandacht te focussen of het lichaam te ontspannen. 

Het doel van het spel is om de zon te laten schijnen. Dat is een kwestie van ontspannen, concentreren of het richten van je aandacht (afhankelijk van de versie die je speelt) zodat  je uiteindelijk de juiste hersengolven of het juiste hartritme te pakken hebt. Het spel reageert direct op kleine veranderingen in hersengolven of hartritme, zodat de sneeuw langzaam verdwijnt en de zon tevoorschijn komt. Het is een uitdaging om vervolgens extra elementen in de game ‘vrij te spelen’, zoals vlinders of vogels. Intussen train je dus op een speelse manier om je aandacht goed te richten of je lichaam te ontspannen. 

[YouTube id=nrZZKNzB5Zk width=480 height=] [/YouTube]


Doel onderzoek: nieuwe behandelmethode voor psychose

Bestaande trainingen in het focussen van aandacht en ontspanning zijn arbeidsintensief en voor mensen met psychische stoornissen vaak moeilijk te volgen en vol te houden. Een computergame kan een waardevolle aanvulling zijn. Het voordeel is dat patiënten de computertraining zelf kunnen volgen en dat ze de game kunnen spelen in hun eigen tijd en in hun eigen omgeving. 

De game zelf heeft geen risico’s, maar voor kwetsbare mensen kan het misschien frustratie, extra stress, hoofdpijn of vermoeidheid veroorzaken. Daarom willen wij eerst onderzoeken of de training het gewenste effect heeft, of de trainingscondities optimaal zijn en of patiënten er geen ongewenste effecten van ondervinden. Deze vragen willen wij beantwoorden door zorgvuldig en meer wetenschappelijk bewijs te verzamelen. 

[YouTube id=yYDHzUZBoRM width=480 height=] [/YouTube]

Dr. Floor Scheepers (Psychiater UMC Utrecht en aanvrager van het project) over de biofeedbackgame tijdens een lezing op de Universiteit van Utrecht (Bron: YouTube). 

Bij 15 patiënten die zijn opgenomen op onze afdeling wordt onderzocht hoe zij het spelen van de game ervaren. Naar verwachting zullen de patiënten met behulp van de game hun psychotische belevingen snel herkennen en er meer controle over krijgen. Een enorme stap in de zorg voor deze patiënten! 

In de media

Op 4 augustus 2015 verscheen in De Morgen een interessant artikel waarin de waarde van games staat beschreven: 'Psychiatrie ontdekt de kracht van games'.

Financiering rond!

In samenwerking met de ontwikkelaar 'Dreams of Danu' wordt door het UMC Utrecht geïnvesteerd in de ’Daydream’ game. Om het onderzoek uit te kunnen voeren is er financiering nodig. Met steun van onze donateurs en W.M. de Hoop Stichting is de financiering voor dit onderzoek rond en kan het onderzoek in 2016 van start gaan. 

Algemeen Nut Beogende Instelling
UMC Utrecht

Vrienden Wilhelmina Kinderziekenhuis is onderdeel van Stichting Vrienden UMC Utrecht.

Contact

POSTADRES
Huispost D01.343
Postbus 85500, 3508 GA Utrecht

IBAN NL51 RABO 0123 6425 15
kvk 56083777

tel 088 756 1010
e-mail